ماجرای ولادت امام علی (ع) در خانه کعبه

امام علی علیه السلام، نخستین امام شیعیان، در سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل، در شهر مکه، در خانه خدا (کعبه) به دنیا آمد. ولادت ایشان در خانه خدا، یکی از امتیازات ویژه ایشان است که در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است.

 

روایات ولادت امام علی علیه السلام

روایات متعددی در مورد ولادت امام علی علیه السلام وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

روایت جابربن انصاری: جابربن انصاری، از اصحاب پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، نقل می‌کند که: «من در خانه کعبه بودم که ناگهان دیدم در کعبه شکاف برداشت و فاطمه بنت اسد، مادر امام علی علیه السلام، داخل کعبه شد. پس از مدتی، صدای گریه‌ای شنیدم. ابوطالب، پدر امام علی علیه السلام، بالای کعبه رفت و فرزندش را از داخل کعبه بیرون آورد.»

روایت امام صادق علیه السلام: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «در شب ولادت امام علی علیه السلام، خداوند به جبرئیل دستور داد که به خانه کعبه برود و به فاطمه بنت اسد بگوید که خداوند فرزندی به او عطا می‌کند که او را علی بن ابی طالب نامگذاری کند. جبرئیل این پیام را به فاطمه بنت اسد رساند و او نیز به این نامگذاری راضی شد.»

روایت امام رضا علیه السلام: امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «در شب ولادت امام علی علیه السلام، نوری از خانه کعبه به آسمان رفت و تمام آسمان را روشن کرد.»

 

اهمیت ولادت امام علی علیه السلام

ولادت امام علی علیه السلام، یکی از رویدادهای مهم تاریخ اسلام است. ایشان، اولین امام شیعیان و یکی از چهارده معصوم هستند. امام علی علیه السلام، نقش مهمی در گسترش اسلام و تربیت مسلمانان ایفا کردند. ایشان، در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، به عنوان جانشین ایشان انتخاب شدند و پس از رحلت پیامبر، به مدت سی و پنج سال، امامت شیعیان را بر عهده داشتند.

 

آثار و برکات ولادت امام علی علیه السلام

ولادت امام علی علیه السلام، آثار و برکات بسیاری برای جهان اسلام داشته است. برخی از مهم‌ترین این آثار و برکات عبارتند از:

گسترش اسلام: امام علی علیه السلام، نقش مهمی در گسترش اسلام ایفا کردند. ایشان، در دوران پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، همراه پیامبر بودند و در جنگ‌ها و غزوات شرکت می‌کردند. پس از رحلت پیامبر، ایشان، به عنوان جانشین ایشان انتخاب شدند و به مدت سی و پنج سال، به گسترش اسلام پرداختند.

تربیت مسلمانان: امام علی علیه السلام، یکی از بزرگترین عالمان و دانشمندان در تاریخ اسلام بودند. ایشان، شاگردان زیادی تربیت کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، مقداد بن اسود و … اشاره کرد.

دفاع از حق و عدالت: امام علی علیه السلام، مدافع حق و عدالت بودند. ایشان، در طول زندگی خود، همواره در برابر ظلم و ستم ایستادند و از مظلومان دفاع کردند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *